سبد خرید 0

میکروسکوپ ها چه کاربردی دارند؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 12 تير 1401 در ساعت 10 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 میکروسکوپ 

این جهان پر است از ذرات کوچک و ریز که با چشم دیده نمیشود به همین دلیل دانشمندی به نام رابرت هوک برای گشودن رمز و رازهای این ذرات کوچک درصدد برآمد تا از طریق شیشه های منحنی بنام عدسی که در دو انتهای لوله ی فلزی قرار میگرفتند، اسم این دستگاه را میکروسکوپ نهادند. میکروسکوپ واژه ای یونانی است  که از دو کلمه ی «میکرو» به معنای کوچک و «اسکوپ» به معنای دیدن است. بنابراین میکروسکوپ یعنی دیدن ذرات کوچک. رابرت هوک اولین چیزی که با میکروسکوپ مشاهده کرد سلول های مرده در برش چوب پنبه بود.

میکروسکوپ های نوری قدیمی ترین میکروسکوپ ها هستند که انسان با استفاده از آن سلول را مشاهده کرد. اختراع میکروسکوپ تحول بزرگی در علم زیست شناسی بوجود آورد.

انواع میکروسکوپ : 1- میکروسکوپ ساده   2-میکروسکوپ مرکب

برای بکار بردن میکروسکوپ در هر نوع علمی مثل پزشکی، صنعت، زسیت شناسی، و ... نوعی میکروسکوپ خاص اختراع شده ست. که نمونه هایی از آن را ذکر میکنیم.

1-میکروسکوپ استریو :

میکروسکوپ چشمی است. برای حشره شناسی، صنعت ساخت برای ساختن، بررسی و کنترل کیفیت، برای تشریح، میکرو جراحی، ساعت سازی، ساخت تخته ی مدار استفاده میشود.

2- میکروسکوپ پلاریزان:

برای مطالعه مقاطع نازک، صیقلی، در آزمایشگاه های کانی شناسی، سنگ شناسی، فسیل شناسی، میزالوگرافی، کانه آرایی و صنایع سیمان، مطالعه سنگ، مواد شیمیایی کریستالی، کلاژن ها و....

 3- میکروسکوپ دیجیتالی:

قابلیت ذخیره سازی و چاپ تصاویر را دارد. قابلیت اتصال به رایانه از طریقUSB. قابلیت نمایش همزمان تصاویر به چند نفر در چند مکان مختلف از طریق تکنولوزی وب. مناسب برای معلمان و اساتید

4- میکروسکوپ معکوس یا اینورت:

برای مشاهده و بررسی فلاسک های کشت سلول و بافت، در مطالعات و بررسی های سیتوژنتیک مورد استفاده قرار میگیرد.

5-میکروسکوپ نوری کنتراست داخلی - افتراقی:

نام دیگر این میکروسکوپ، کنتراست داخلی نومارسکی است.

6- میکروسکوپ زمینه تاریک

7- میکروسکوپ فلورسانس

8- میکروسکوپ فاز کنتراست 

همانطور که میدانید میکروسکوپ ها بر اساس کاربردشان، از لحاط چشمی و ... به انواع مختلفی تقسیم می شوند. 

هرچقدر کار تحقیقاتی دارای حساسیت بیشتری باشد، باید بزرگنمایی و وضوح تصویر و دقت میکروسکوپ هم نیز بالاتر باشد. 

اگر به دنبال میکروسکوپ های ارزان قیمت هستید و فقط برای بزرگنمایی برخی نمونه ها از میکروسکوپ میخواهید استفاده کنید به شما میکروسکوپ های دانش آموزی را پیشنهاد میدهیم.

برای مثال: میکروسکوپ تک چشمی SMM-7 دارای منبع نور طبیعی و باطری بوده و با بزرگنمایی ثابت تا 200 برابر نیاز شما برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی شما عزیزان را به خوبی برطرف میکند.

برای مراقبت از این میکروسکوپ باید از برخورد عدسی با شیئ نمونه گیری شده جلوگیری کنید و شیشه عدسی را با پارچه ایی که داخل خود میکروسکوپ است تمیز کنید. همچنین از برخورد میکروسکوپ با زمین و خوردن ضربه به آن جلوگیری کنید.

شما عزیزان می توانید این محصول را از طریق لینک های درج شده در سایت ایرانمالما تهیه کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()